Live communicatie als volwaardig alternatief voor een event

← Terug

Eventsector moet zichzelf heruitvinden

01/06/2020

Traditionele events zijn vandaag onmogelijk. Omwille van het algemeen belang zijn we tot fysieke afstand verplicht. Maar social distance is nergens voor nodig. “We moeten de sociale afstand juist verkleinen”, zegt Tom Bellens CEO van Push To Talk Evenementen moeten live ontmoetingen worden met live communicatie en live conversaties. Professioneel georganiseerd. Afwisselend, boeiend en relevant. Ze moeten authentieke verhalen brengen met echte emoties die mensen verbinden. Live Communicatie is de communicatie van de toekomst.

  • Het probleem is social distance

    “Het belang van live communicatie kan niet worden onderschat. Wie daar nog niet van overtuigd was, heeft het na enkele weken coronacrisis aan den lijve ondervonden. Hoe innovatief en fantastisch ook, de bestaande online tools schieten tekort. We missen oogcontact, lichaamstaal, een welgemeende knuffel. Tijdens een online meeting beantwoorden we mails of lezen we social media. We beperken de gesprekken tot het functionele en dringen niet door tot dieperliggende gedachten en emoties. Anderen schakelen over op surrogaat gezelligheid met online apero’s of virtuele challenges” aldus Tom

    Heel wat online events zijn in hetzelfde bedje ziek. Er is wel inhoud, maar geen ruimte voor emoties. Andere events halen alle toeters en bellen uit de kast om een virtueel feest te bouwen. Maar mag het ook nog ergens over gaan? Mensen zijn geen virtuele avatars in een virtuele wereld. In geen van beide scenario’s is er plaats voor de verhalen die mensen echt bezighouden. Ze missen de waarden en het hogere doel waarvoor mensen elke dag het beste van zichzelf geven voor hun gezin, hun werk en de maatschappij.”

  • De oplossing is live communicatie

    Volgens Tom Bellens is de oplossing live_communicatie waarin er plaats is voor het grote verhaal én voor kleine anekdotes, voor functionaliteit én voor emoties, voor afstand nemen én virtueel samenzijn. Live communicatie waarin inhoud en creativiteit hand in hand gaan.

    Tom: ”Een geslaagde communicatieaanpak houdt altijd rekening met de strategie, de cultuur én de mensen, zodat de impact nog lang blijft doorwerken. Of het nu gaat om een event in real life of om online live communicatie de uitgangsprincipes blijven gelijk.”

    Live Communicatie is veel meer dan de belevenis op een evenement. Het gaat over ‘live’ ontmoetingen creëren tussen mensen. Het gaat over de inhoud, het verhaal. Welke angsten zijn er bij de medewerkers, wat is de visie van het management... Dit vraagt om een scenario, een draaiboek en een strakke regie. Bedrijven of organisaties waarbij de medewerkers weinig kansen hebben om elkaar fysiek te ontmoeten, willen ook de cultuur, de onderlinge contacten en de band versterken. Denk aan zorgverleners en veiligheidsdiensten die de klok rond werken, bedrijven of organisaties met vestigingen of werven over het hele land of met ploegarbeid.

    Tom: “Mogelijk is er in veel bedrijven en organisaties dit jaar geen klantenevent, zomerbarbecue, personeelsfeest of eindejaar drink meer gepland. Daarnaast zijn er de verplichte aandeelhoudersvergaderingen. Hoe gaan die vorm krijgen? In die zin beleven evenementen hun eigen crisis. Maar dat neemt niet weg dat mensen willen praten, ervaringen delen maar ook waardevolle initiatieven die de medewerkers ontplooien onderling delen… meer dan ooit zijn het de mensen op de werkvloer die het verschil nu maken en een essentieel onderdeel worden van de communicatie.”

    Voor mij zijn er vier manieren om het verschil te maken nu:”

  • Toon leiderschap

    Corona zorgt al voor genoeg twijfels en frustraties. In deze crisistijd verwachten medewerkers, klanten, aandeelhouders … dat de top van het bedrijf of de organisatie duidelijkheid schept. Misschien is dat geen goed nieuws. Misschien weet de directie het zelf niet. Toch verwachten aandeelhouders, klanten en medewerkers uitleg in menselijke en begrijpelijk taal. Zwijgen is geen optie.

    Nu fysiek contact onmogelijk is, is er meer dan ooit behoefte aan duidelijke en eerlijke live communicatie. Geef opnieuw focus aan idealen, ambities en dromen voor de toekomst. Verwijs naar de waarden die onverminderd blijven gelden. Leg uit wat moet veranderen en waarom. Geef perspectief. Inspireer, enthousiasmeer en mobiliseer om samen hetzelfde doel na te streven.

    Vermijd top-down of eenrichtingscommunicatie. Kies voor conversatie. Creëer kansen om te reageren. Geef ruimte aan twijfels. Luister naar verhalen en emoties. Zo ontstaat een open dialoog. En bouwt iedereen samen aan gedragen verandering en een duurzame toekomst.

  • Breng cultuur tot leven

    De waarden bepalen de manier waarop een organisatie doet wat ze doet. Ze bepalen de beloftes aan de klanten, de samenwerking binnen het bedrijf, de professionele standaarden. Al verloopt zowat alles anders in tijden van corona, het is belangrijk om trouw te blijven aan de waarden.

    Samenwerken zonder elkaar te zien. Een relatie onderhouden op afstand. Dat is werken. Dat is de band levendig houden en versterken. Gedeelde waarden en ambities helpen om samen verder te bouwen op de verwezenlijkingen uit het verleden.

    Live communicatie is de ideale manier om die waarden te tonen met verhalen en anekdotes uit de praktijk. Zo blijft het bedrijf of de organisatie geloofwaardig. Live communicatie versterkt de band tussen medewerkers en met de klanten. Er ontstaan kansen om elkaar te steunen, te danken, te informeren, om verhalen en emoties met elkaar te delen. De cultuur komt tot leven.

  • Deel mooie verhalen

    Verhalen en emoties met elkaar delen is belangrijk om de coronacrisis te doorstaan, om de band te behouden en te versterken, om het vuur levendig te houden. Kleine anekdotes en verhalen van echte mensen vormen samen het grote verhaal. Ze koppelen strategie aan emoties. Het verhaal van een merk, bedrijf of organisatie komt tot leven.

    Live communicatie maakt hét verschil. Online zijn er ontelbare manieren om live te connecteren met medewerkers en klanten. Bijvoorbeeld via een online event met reportages, getuigenissen, live interviews en chatsessies …. Maar ook een krachtige nieuwsbrief of flyer nodigt uit tot een zinderend live contact. Dat is belangrijk in tijden van corona, maar ook daarbuiten.

    Bedrijven of organisaties waarbij de medewerkers weinig kansen hebben om elkaar fysiek te ontmoeten, willen ook de cultuur, de onderlinge contacten en de band versterken. Denk aan zorgverleners en veiligheidsdiensten die de klok rond werken, bedrijven of organisaties met vestigingen of werven over het hele land of met ploegarbeid. Spin-offs van live communicatie zoals video’s, foto’s, verhalen en keynotes zijn fantastisch materiaal om te delen op het intranet, op de website of in een gedrukt magazine. Mooie verhal en van en voor mensen versterken de cultuur en veerkracht op lange termijn.

  • Investeer in vorm en inhoud

    Crisiscommunicatie is vandaag een buzzwoord, maar nu lijkt de communicatie zelf in crisis. Communicatieplannen worden overboord gegooid. Professioneel georganiseerde events worden vervangen door zelfgemaakte webinars of statische studio-opnames. Boodschappen worden afgevuurd als losse flodders. Of erger nog, alle communicatie valt stil.

    Live communicatie en online events zijn nochtans perfect geschikt om de bedrijfsstrategie en communicatiestrategie in praktijk te brengen. Dan moeten ze wel even goed gepland en professioneel georganiseerd worden. Een real life event is anders opgebouwd dan een online event. Maar de doelstellingen blijven gelijk: mensen samenbrengen, verbinden, informeren, enthousiasmeren, mobiliseren … met spraakmakende communicatie die nog lang blijft nazinderen.

    Waarom een online event niet opbouwen met dezelfde beleving als een spraakmakend event met straffe content. Denk aan een interactieve televisieshow aangevuld met online content, interviews, live telefoongesprekken, reportages, muzikale intermezzo’s, (internationale) keynote speakers, online break-outsessies, interactieve debatten, chats, polls … Boeiend, afwisselend en relevant.

    Dat vraagt om een strakke regie en de inzet van een professioneel team. Een professionele regisseur, een scriptschrijver, een copywriter, een vertaler, journalisten, een cameraploeg, een technische crew voor montage, IT-ondersteuning, digital design …

    Ook in de communicatie voor en na staat de beleving centraal. Een teaser, een uitnodiging, een aandenken, een bedankingmail achteraf … het hoort er allemaal bij. Alles wordt verwerkt tot een aftermovie, inhoudelijke video’s, presentaties, fotogalerij … Die komen op een digitaal platform dat je opnieuw kunt bekijken en dat kan groeien. Wie er niet bij was, heeft iets gemist. Wie er wel bij was, heeft iets om op terug te blikken.

  • Schakel over op het nieuwe normaal

    De eventsector moet zichzelf heruitvinden. Zelfs als events met fysieke contacten weer toegelaten zijn, zullen nog lang beperkingen en verhoogde gezondheidsmaatregelen gelden. Risico-inventarisatie en verhoogde veiligheids- en gezondheidsmaatregelen worden het nieuwe normaal.

    Na corona zal de eventwereld er anders uitzien dan vandaag. Online live communicatie en online events zullen uitgroeien tot volwaardige, professionele communicatietools die voorgoed hun plaats veroveren naast de traditionele communicatie en fysieke events.

  • Push To Talk is al jarenlang expert in events en live communicatie met een boodschap. Met kleine anekdotes vertelt het het grote verhaal. Of het nu gaat om een online event, video, print of social media, Push To Talk vertrekt altijd van het verhaal. Het vertaalt strategie in emoties. Emoties die leiden tot conversatie. Het verhaal van een merk, bedrijf of organisatie komt zo tot leven.

    Push To Talk heeft het nieuwe normaal vandaag al in de vingers. De strategie, de cultuur en het grote verhaal vertaalt Push To Talk in spraakmakende online events en communicatie. De expertise en structurele aandacht voor preventie en veiligheid van Push To Talk is uniek voor een event- en communicatiebureau in België.

    www.pushtotalk.be
    www.livecommunication.be

    Tom Bellens, managing partner, 0491 64 45 86 tom.bellens@pushtotalk.be

Blog | Push to talk