Umicore wilde zich profileren als duurzame werkgever. Push To Talk bedacht een HR-stand waarin de bezoekers duurzame energie opwekken door te fietsen. Zo beleven de bezoekers waar Umicore voor staat: Materials for a better life. Daarnaast krijgen ze informatie over de job- en carrièremogelijkheden en kunnen ze meteen solliciteren voor een job.
Umicore wil zijn naamsbekendheid vergroten en openstaande vacatures op een originele wijze in de verf te zetten om nieuwe medewerkers aan te trekken in de War for Talent. De doelgroep zijn afstuderende jongeren van 18 tot 25 jaar en professionals op zoek naar nieuwe uitdaging.
Umicore is een wereldspeler in de recycling van kostbare metalen. Het bedrijf ontwikkelt innovatieve technologieën en produceert materialen voor zonnecellen, herlaadbare batterijen en ledtoepassingen. Umicore profileert zich als duurzaam bedrijf. Dit imago wil de organisatie graag naar buiten dragen.
Umicore zoekt vooral profielen die een technische of wetenschappelijke opleiding hebben gevolgd. Er zijn zowel vacatures voor pasafgestudeerden als voor professionals. Daarnaast biedt Umicore mogelijkheden om stage te lopen. Voor de profielen die Umicore zoekt heerst er krapte op de arbeidsmarkt en een heuse War for Talent. Umicore kan het verschil maken door zijn bedrijfscultuur in de verf te zetten en werknemers te rekruteren die passen binnen de cultuur.
Push To talk ontwierp een HR- en imagostand voor Umicore om potentiële medewerkers aan te spreken. De stand past bij de waarden - openheid, innovatie, respect, teamwerk en toewijding - en het imago van een aantrekkelijke, duurzame en innovatieve werkgever.
Op de stand wekken festivalgangers duurzame energie op door te fietsen. De opgewekte energie stroomt naar een herlaadbare batterij, doet de ledverlichting branden en voorziet alle lcd-schermen van elektriciteit. De stand zelf is autonoom en heeft geen externe spanning nodig. Animatie, live scores en de kans om een duurzame powerbank te winnen, zorgen voor extra fun. Voor wie minder sportief is aangelegd maar toch competitief is ingesteld, bracht een enquête met vragen omtrent Umicore soelaas. De antwoorden op de vragen waren terug te vinden op de panelen van de stand.
Umicore is eigenaar van de stand en kan deze veelvuldig hergebruiken en eenvoudig aanpassen voor verschillende evenementen. De ene dag is het een HR-stand, de andere een technologiestand voor bijvoorbeeld een technologiebeurs. Zo bespaart Umicore materiaal- en transportkosten. De stand kan jaarlijks op verschillende events opgesteld worden en gaat meerdere jaren mee. Zo gaan Planet, People en Profit hand in hand.
Een klik met de cultuur helpt om talenten aan te trekken en te houden. Werknemers die passen binnen de cultuur van een bedrijf zijn meer betrokken, presteren beter en blijven langer binnen een bedrijf. Voor 82% van de werkzoekenden is de bedrijfscultuur de doorslaggevende factor om te solliciteren. Daarom laat Push To Talk op de HR-stand de cultuur en het verhaal van Umicore beleven. De boodschap blijft hangen en wordt live communicatie bij studenten, bij potentiële sollicitanten, bij festivalgangers of de bezoekers van een Umicore event. Een bijzondere manier van employer branding!
Op het Sfinksfestival stonden vier dagen lang honderden festivalgangers in de rij om te fietsen. Een kleine 400 deelnemers deed mee aan de enquête en meer dan 200 onder hen lieten hun gegevens na om informatie te ontvangen over de lopende vacatures bij Umicore.
Andere festivals waar de stand van Umicore te zien was, zijn Gladiolen, Sound of Science, Student Kick Off, StuDay, Studentenwelkom en Student Take Off Hasselt. De stand werd ook ingezet op de opendeurdagen van Umicore Olen.