Blog

Elk evenement is een ramp die je moet voorkomen

04/12/2020

Een massa volk samen in coronatijden. Dat hadden ze in Brussel en Brugge niet zien aankomen. Echt niet? De vraag stellen is ze beantwoorden. Het stond in de sterretjes van de kerstboom geschreven dat deze events veel mensen op de been zouden brengen. Veel alternatieven zijn er momenteel niet. Andermaal wordt pijnlijk bewezen dat elk evenement een ramp is die je door een goede organisatie moet voorkomen. Deze voorvallen tonen aan dat de kennis en de expertise van de eventsector hier een belangrijk verschil had kunnen betekenen. Zonde dat die kennis niet is benut.

Op kasseien tonen de echte kopmannen zich

19/10/2020

De metafoor in de titel verraadt dat de koers weer volop in het nieuws is. Corona of niet, heel wat (outdoor) events die ons door de corona-uitbraak door de neus geboord werden, vinden nu wél plaats: Champions League, Tour de France, Jupiler Pro League, … Met wat extra maatregelen kan het blijkbaar. Al leek de schreeuwende massa bij de passage van de Peyresourde een heerlijke speeltuin voor virussen allerhande. Maar dat deze events nu wel doorgaan is al nieuws op zich. Dus wordt nu alles snel weer zoals het was in de eventsector? Ik denk het niet… en de reden is niet eens het virus zelf!

De waarheid staat onder hoogspanning

19/10/2020

“Wat kan ik nog geloven”. Er is in de maatschappij een crisis van de waarheid. Evenementen worden doorgaans veel meer als betrouwbaar en geloofwaardig ontvangen. Het directe karakter van deze vorm van communicatie speelt hierbij een grote rol. Het bijplaatsen van stralende masten bij een amusementsprogramma bewijst opnieuw dat de waarheid onder druk staat. Ook via corona-proof online events is het perfect mogelijk om geloofwaardig te communiceren. Wel is het enorm belangrijk dat elke deelnemer op elk moment weet in wel register de boodschap zit: feit of fictie. En dat is de reden waarom zeker een online event goed moet georganiseerd worden om de boodschap te doen landen.

Een nieuwe taal, een nieuw begin

19/10/2020

Het werd lente. Kriebels. Alles komt tot leven en de fallus impudicus staat in bloei. Goesting! Zeker omdat je hart en ziel liggen in het organiseren van events voor je klanten. Het is je eten en drinken, het lief dat je altijd weer zin geeft in de dag. Maar dan is er plots covid-19: open vensters en deuren… maar blijf in uw kot! Je passie voor live communicatie krijgt ineens de status ‘het is ingewikkeld’. Grounded! Maar waarom zou dit ook geen vruchtbare grond zijn om elkaar terug te vinden op een andere manier? Om in een nieuwe taal onze verhalen in elkaars oor te fluisteren en wat ons lief is een beetje anders in te kleuren?

Kan de crisismanager nu opstaan?

16/07/2020

Natuurlijk heeft de nieuwe veiligheidsraad de corona-maatregelen niet verder versoepeld. Zeker niet op vlak van events. Het dreigende kantelpunt naar opnieuw meer besmettingen, lokale nieuwe uitbraken in bepaalde Europese regio’s, … er is te veel onzekerheid om volgende stappen te zetten en verder terug te keren naar het ‘oude normaal’. Jammer? Natuurlijk wel… anderzijds kan niemand het nu nog ontkennen: de eventmanager wordt meer en meer een crisismanager. Dat is een switch die niet zomaar gaat overwaaien. Voor wie deze realiteit nog niet onder ogen wou zien is het devies duidelijk: er is werk aan de winkel!

Macht van het getal versus kracht van de inhoud

09/06/2020

Het borrelt in de maatschappij. De camera op een stikkende George Floyd laat niemand onbewogen en zet een hele massa wereldwijd in vuur en vlam. ‘Social distancing’ is tijdens dergelijke emotionele erupties het laatste van je zorgen voor een betoger. In het beste geval dient een mondmasker als barrière tegen het virus. Virologen zijn allerminst ‘amused’. Ook mensen uit de event-sector distantieerden zich meteen dat dit niet representatief is voor events in het algemeen. Ze hebben natuurlijk gelijk. Wat deze manifestaties aantonen is het grote verschil tussen georganiseerde events en niet-georganiseerde events. De zichtbare risico’s van dergelijke samenscholing in corona-tijd geeft daarom juist extra bestaansreden aan event-bouwers die wél een veilige organisatie kunnen garanderen.

Live communicatie als volwaardig alternatief voor een event

01/06/2020

Traditionele events zijn vandaag onmogelijk. Omwille van het algemeen belang zijn we tot fysieke afstand verplicht. Maar social distance is nergens voor nodig. “We moeten de sociale afstand juist verkleinen”, zegt Tom Bellens CEO van Push To Talk Evenementen moeten live ontmoetingen worden met live communicatie en live conversaties. Professioneel georganiseerd. Afwisselend, boeiend en relevant. Ze moeten authentieke verhalen brengen met echte emoties die mensen verbinden. Live Communicatie is de communicatie van de toekomst.

Crisiscommunicatie: tijd voor een plan

05/05/2020

Communicatie in tijden van crisis. Of een crisis communiceren? Wat is er gebeurd? Wat doet u eraan? Hoe geraakt uw boodschap tot bij uw klant, precies zoals u het bedoelt? Push To Talk geeft u advies in crisiscommunicatie. Zo eindigt u met een positief verhaal. Uw bedrijf of organisatie komt er sterker uit., bedrijfsresultaten en ambities. En kunnen ze trots zijn op wat ze samen bereiken.


Live communication is de communicatie van de toekomst

05/05/2020

Live communication is veel meer dan de belevenis op een evenement. Het betekent ‘live’ ontmoetingen creëren tussen mensen. Het gaat over de inhoud, over uw verhaal.

Is dit nu later?

05/05/2020

De media staan er vol van: ‘De exit uit de crisis begint’ want we ‘stappen richting een normaal leven’. Ook al blijft het Nationaal Crisiscentrum voorlopig dé bron voor onze dagelijkse informatie, stilaan zal de communicatie meer versnipperd gebeuren door de individuele organisaties, scholen, bedrijven, lokale overheden, … Deze omslag wordt een cruciale fase in de crisis, want hoe gaan we ons organiseren? Hoe vieren we de teugels zonder dat het virus ons weer in ons kot dwingt? Inclusieve communicatie wordt hét middel om iedereen aan boord te houden, NU en LATER. #TousEnsemble