Live communication is de communicatie van de toekomst

← Terug

Live communication is de communicatie van de toekomst

05/05/2020

Live communication is de communicatie van de toekomst

Live communication is veel meer dan de belevenis op een evenement. Het betekent ‘live’ ontmoetingen creëren tussen mensen. Het gaat over de inhoud, over uw verhaal.

Het belang van live communication kan niet worden onderschat. Wie daar nog niet van overtuigd was, heeft dat met de coronacrisis aan den lijve ondervonden. Mensen snakken naar contact. In real life of online. Live communication maakt het verschil.

Verhalen en emoties met elkaar kunnen delen is van onschatbare waarde. Verhalen verbinden mensen en verstevigen de band. Ze wakkeren het vuur aan. Kleine anekdotes en authentieke brengen de waarden en ambities van uw bedrijf, organisatie of merk tot leven. We luisteren, twijfelen en ventileren. We gaan met elkaar in gesprek. In real life of online. Live communicatie informeert, enthousiasmeert en mobiliseert.

Soms hebben medewerkers weinig kansen om elkaar fysiek te ontmoeten. Zorginstellingen en veiligheidsdiensten werken de klok rond. Bedrijven of organisaties hebben vestigingen of werven over het hele land. Of ze werken met ploegenarbeid. Dan is online live communication de oplossing om de cultuur, de onderlinge contacten en de band verstevigen. Welke angsten leven bij uw medewerkers, wat is de visie van het management... Dit vraagt om een scenario, een draaiboek en een strakke regie.

Een geslaagde communicatieaanpak houdt altijd rekening met de strategie, de cultuur én de mensen, zodat de impact nog lang blijft doorwerken. Of het nu gaat om een event in real life of om online live communication de uitgangsprincipes blijven gelijk.


Na corona zal de eventwereld er anders uitzien dan vandaag. Online live communicatie en online events zullen uitgroeien tot volwaardige, professionele communicatietools die voorgoed hun plaats veroveren naast de traditionele communicatie en fysieke events.


Virtual conventions zijn volwaardig alternatief

Virtual Conventions zijn een vorm van live communication voor een gesloten doelgroep met een mix van een tv-studio, een online evenement en een digitaal platform. Met dezelfde beleving als een spraakmakend event en met straffe content. Virtual conventions maken het verschil.



Denk aan een interactieve televisieshow aangevuld met online content, interviews, live telefoongesprekken, reportages, muzikale intermezzo’s, een keynote speaker, online break-outsessies, interactieve debatten, chats, polls … Boeiend, afwisselend en relevant. Mensen komen niet naar het event, het event komt naar hen toe.

Virtual conventions hebben twee belangrijke functies:
verspreiden van top-down communicatie (informeren en betrekken)
versterken en aanwakkeren van het community-gevoel binnen een bedrijf (binden)

Een virtual convention vraagt om een strakke regie en de inzet van een professioneel team. Een professionele regisseur, een scriptschrijver, een copywriter, een vertaler, journalisten, een cameraploeg, een technische crew voor montage, IT-ondersteuning, digital design …

De eventlocatie voor een virtual convention is een pop-upstudio. Het decor past binnen het thema van de convention of sluit aan bij de merkidentiteit van uw bedrijf.

Ook in de communicatie voor en na staat de beleving centraal. Een teaser, een uitnodiging, een aandenken, een bedanking achteraf … het hoort er allemaal bij. Spin-offs van uw virtual convention zoals video’s, foto’s, verhalen en keynotes zijn fantastisch materiaal om te delen op het intranet, op de website of in een gedrukt magazine. Mooie verhalen van en voor mensen versterken uw cultuur.

Push To Talk beschikt over een ervaren team om virtual conventions te ontwerpen, te begeleiden en te regisseren van concept tot realisatie. We zorgen voor content en redactie, schrijven het draaiboek, nemen op voorhand video’s op, ontwerpen een decor, bieden technische ondersteuning, organiseren de regie en ten slotte de livestream.


Het belangrijkste verschil en pluspunt van een virtual convention is de strikte timing en eventopbouw. Er zit schwung, diepgang en dynamiek in. Dat mis ik vaak bij een webinar of videoconferentie. Ik voel me in een tv-studio maar dan met live interactie.


Eventcommunicatie in drie trappen

  1. vooraf: teasen, opwarmen, uitnodigen
  2. tijdens uw event: PowerPoint, video, jingles, muziek, voting, live intermezzo’s
  3. na: digitaal platform, bedankingsmail, aftermovie, fotogallerij, reacties

Virtual convention is meer dan webinar

  • strakke regie
  • focus op uw verhaal
  • doorwinterde redactie
  • decor in uw look and feel
  • professionele cameraploeg
  • live streaming & conversation
  • digitaal platform met uw materiaal

Online conversations maken het verschil

Online zijn er ontelbare manieren om live te connecteren met medewerkers en klanten. Bijvoorbeeld via een online event met reportages, getuigenissen, live interviews en chatsessies …. Maar ook met een krachtige nieuwsbrief of flyer die uitnodigt tot een zinderend live contact. Online of in real life. Live conversations maken het verschil.

In uw publiek leven visies, ideeën en verhalen, soms positief, soms negatief of kritisch. Dat heeft u niet altijd in de hand. Mensen nemen deel aan de communicatie en conversatie: ze reageren, twijfelen, geloven... Luisteren naar hun verhalen en hun emoties creëert kansen om in dialoog te gaan en samen verder te bouwen aan een mooie en duurzame toekomst. Zo draagt live conversation bij tot een gedragen verandering.

Push To Talk helpt u om complexe content te brengen en uw ambities te verwoorden. We gaan het gesprek aan met uw directie en management. Zodat ze de gewenste cultuur omarmen, er rotsvast in geloven en vol vuur hun team inspireren. We begeleiden u in een veranderingsparcours of bij een strategische herprofilering. Zelfs als het geen goednieuwsverhaal is, blijft uw reputatie overeind.


In onze organisatie leven massa’s verhalen die ik wil delen met mijn duizenden medewerkers. Elk dag is voor hen een nieuw verhaal van veranderingen, twijfels, fierheid, vreugde, verdriet … Ik wil een forum bieden aan wat écht leeft in onze organisatie.


Blog | Push to talk