The Tall Ships Races

Vier dagen aan prachtige schepen voor meer dan
500.000 bewonderaars maakt een onvergetelijk feest

Begin juli 2016 vertrokken een vijftigtal unieke zeilschepen vanuit Antwerpen naar Lissabon voor de start van de zestigste editie van The Tall Ships Races. De enorme schepen lagen vier dagen aangemeerd aan de kaaien, in de dokken rondom het MAS en het Kattendijkdok in Antwerpen. Meer dan 500.000 bezoekers kwamen de kathedralen van de zee bewonderen, waardoor The Tall Ships Races hét grootste evenement in België in 2016 was.

Opdracht

Alle Antwerpenaren verenigen rond hun stad, werken aan een positief wij-gevoel en het maatschappelijke draagvlak van de haven versterken. Dit onder meer door het historische, maritieme en culturele erfgoed van de haven en de stad te belichten.

Opdrachtgever

De Stad Antwerpen en Port of Antwerp zijn door Sail Training International aangeduid als organisatoren, na hun kandidaatstelling. Zij hebben op hun beurt, na een uitvoerige aanbestedingsronde, het contract voor de organisatie van de zestigste editie van The Tall Ships Races reeds in 2014 toegekend aan de bureaus Push To Talk en Sylvester Productions. Dit bracht de totale doorlooptijd op 2 jaar.

Uitdaging

Een massa volk geeft de nodige uitdagingen omtrent mobiliteit, veiligheid, welzijn, geluidsoverlast, communicatie etc. Een bijkomende productionele uitdaging, was het aansturen van de meer dan 300 medewerkers per dag. Vanzelfsprekend vergde het zeer diverse en uitgebreide programma ook de nodige productionele inspanningen.

Oplossing

Massa volk

De stad en de haven monitorden de klachten, maar noteerden op het eind van het event slechts drie klachten gespreid over een event van vier dagen. Hieruit blijkt dat de keuze van inplanting en de constante kwaliteitsbewaking effectief heeft gewerkt.

Medewerkers

Het merendeel van dit team bestond uit vrijwilligers. Zij werden door een oproep op sociale media gerekruteerd. De hele poule vrijwilligers werd gemanaged via een speciale inschrijvingssite. Daarnaast voorzagen we ook een crew house met cateringtent etc.

Productionele inspanningen

Op het programma stonden o.a. crew parade, crew party, crew house met dagelijks entertainment, captains diner, hospitality-events op de schepen, optredens aan het MAS, afterwork party, vuurwerk, EK voetbal op het groot scherm, tentoonstellingen,…

Wat weinigen weten, is dat het ook tot de opdracht van Sylvester en Push To Talk behoorde om de schepen voor de race te rekruteren. Daarom reisde het eventteam in de jaren voorafgaand aan de race nautische events van over de hele wereld af.

Vier dagen aan prachtige schepen maakt een onvergetelijk feest

Een ‘studie naar economische impact’ besteld door de stad Antwerpen, raamt dat The Tall Ships Races 6 miljoen euro opleverden voor de lokale economie. Een tevredenheidsstudie, opgesteld tijdens het evenement door live enquêtes af te nemen geeft daarnaast volgend resultaat:

  • 74,3% van de bezoekers is zeer tevreden
  • 23,8 % van de bezoekers is tevreden
  • 90% van de bezoekers zou zeker terugkomen bij een volgende editie

Wij zijn Push To Talk We organise your conversation.

Impressies